Toruń Północny...



Stacja Toruń Północny jest zlokalizowana niedaleko skrzyżowania ulicy Polnej z Szosą Chełmińską. Jeszcze w latach sześćdziesiątych XX wieku była ona węzłem kolejowym: pociągi odjeżdżały w kierunku Torunia Wschodniego, Czarnowa i Unisławia Pomorskiego. Po likwidacji linii do Czarnowa jeszcze przez ponad dwadzieścia lat funkcjonował ruch pasażerski do Unisławia Pomorskiego, jednak niska częstotliwość kursowania wagonów motorowych i znacznie mniejsza liczba przystanków (Toruń Barbarka, Olek, Pigża, Zamek Bierzgłowski, Łubianka, Wybcz) nie pozwoliły sprostać konkurencji autobusowej. Początek lat dziewięćdziesiątych był zatem bolesny dla miłośników komunikacji szynowej, tym bardziej że tuż przed zamknięciem Torunia Północnego dla ruchu pasażerskiego zlikwidowano prowadzącą tam jednotorową linię tramwajową nr 3. W pierwszych latach XXI wieku stacja Toruń Północny odgrywała jeszcze istotną rolę w rozładunku towarów i od poniedziałku do soboty docierały do niej pociągi towarowe. Najczęściej były to składy węglarek (niekoniecznie z węglem), prowadzone lokomotywami SM42 w trakcji pojedyncznej lub podwójnej, przy czym po porannych manewrach lokomotywy wracały do Torunia Wschodniego, a po próżne wagony stawiały się w Toruniu Północnym wieczorem. Przez Toruń Północny przejeżdżały też pociągi zdawcze do Elektrociepłowni Toruń Zachód oraz zakładów Polchem i Merinotex, a także przez Toruń Barbarkę do bazy paliw w Olku. Rogatki przejazdu kolejowego na Szosie Chełmińskiej były opuszczane i podnoszone przez obsługę pociągu. W kolejnych latach stacja traciła na znaczeniu. Zdemontowano suwnice, jedynie od czasu do czasu rozładowywano pojedyncze wagony (w tym platformy z materiałami budowlanymi na króciutkiej bocznicy TCMB). Do 2007 roku pociągi PKP Cargo przewoziły złom z rozbieranych obiektów Polchemu. Aktualnie przejeżdżają tędy jedynie składy cystern z paliwem do bazy w Olku, prowadzone najczęściej lokomotywami w barwach Orlen Koltrans i Lotos Kolej. Wspomniany przejazd kolejowy wyposażono w automatyczne rogatki.


Roślinność na torowisku i peronie pokazuje, że lata świetności stacja Toruń Północny ma już za sobą. {2000-10-12}


SM42-985 przyprowadziła skład węglarek do rozładunku. {2000-10-12}


Las Barbarka nadal zachęca turystów do korzystania z usług PKP! {2001-03-27}


W zimowej scenerii Toruń Północny goszczący SM42-712 prezentuje się całkiem ładnie. {2002-01-18}






Tak wygląda obecnie ocalały odcinek toru dawnej linii do Czarnowa (widok w stronę Torunia Północnego). {2002-02-15 (a-c) / 2011-02-12 (d) / 2013-09-20 (e)}


SM42-114 (jeszcze przed naprawą główną) przyjechała jako popych do długiego składu węglarek. {2002-02-15}


Tego dnia zamiast pociągu towarowego przybyła SM42-777 luzem. {2002-03-28}


SM42-458 ma przymusowy odpoczynek spowodowany wykolejeniem węglarki. {2002-05-10}


Po wykonanych manewrach SM42-984 wygrzewa się w letnim słońcu. {2002-07-16}


Pierwszą węglarkę oraz cysternę SM42-186 poprowadzi do Polchemu, pozostałe węglarki będą rozładowywane tutaj. {2002-08-23}


SM42-807 z dwiema próżnymi węglarkami wyrusza do Torunia Wschodniego. {2003-08-21}


SM42-457 powróciła z Elektrociepłowni Toruń Zachód z długim składem próżnych węglarek. {2003-10-25}


Rowerzysta, kierowcy i pasażerowie samochodu i autobusu muszą poczekać kilka minut. Ciężki skład węglarek, prowadzony lokomotywami SM42-186 i SM42-457, bardzo powoli pokonuje przejazd na Szosie Chełmińskiej. {2003-10-27}


SM42-948 pojawia się w Toruniu Północnym bardzo rzadko. {2003-11-19}


Jeszcze rzadszy bywalec, SM42-763, maskuje się we mgle i barwach jesieni. {2003-11-25}


Tak wygląda budynek dworca pokryty śnieżnym kobiercem. {2004-01-20}


"Tandem" SM42-119 & SM42-984 powrócił z Elektrociepłowni Toruń Zachód, do której rano doprowadził ciężki skład węglarek. {2004-04-22}


W okresie wiosenno-letnim 2004 roku najczęściej przybywała do Torunia Północnego SM42-457. Jej chwilową niedyspozycję wykorzystała SM42-115. Pozdrawiam bardzo miłego maszynistę! {2004-08-10}


Spełnienie marzeń? Niestety nie, ale może jaskółka... {2005-09-21}   więcej


SM42-249 z trzema wagonami czeka na odjazd do Polchemu. {2005-10-14}



W 2005 roku złamany został kilkuletni "monopol" lokomotyw serii SM42. W piękny jesienny poranek po wagony do Olka jedzie SU45-208. {2005-10-28}


Kolejna "stonka" w kolekcji, SM42-455, przyprowadziła dwie węglarki z Polchemu. {2006-01-09}



Upłynęło kilka miesięcy i stację Toruń Północny po raz drugi odwiedził szynobus. Tym razem był to SA132-002, promujący ideę kolei aglomeracyjnej "BiT City". Zainteresowanie mieszkańców było nadspodziewanie duże. {2006-02-25}


SM42-1036 jest pierwszą "czterocyfrową stonką", jaką udało mi się sfotografować w Toruniu Północnym. {2006-03-15}



Chociaż znaczenie stacji spada, nadal zdarzają się ciekawe epizody w jej życiorysie. Jednym z nich był transport węglarek w barwach Freightliner PL. Trzeba przyznać, że lokomotywa 925136500003-8, czy jak kto woli FPL 66004, robiła duże wrażenie mimo zarośniętego torowiska. {2008-09-19}






Z przykrością należy stwierdzić, że z roku na rok stacja prezentuje coraz bardziej mizerny obraz. Wyjątkowo długo leżący w tym roku śnieg trochę łagodzi ten wizerunek. Na torze linii do Czarnowa pojawił się pasujący kolorystycznie do zimowych barw kozioł oporowy. {2013-04-02}



Od czasu do czasu można mieć szczęście i sfotografować taki okazały pociąg. Na czele lokomotywa spalinowa BR 285 126 pod banderą Lotos Kolej... {2013-09-06}


Powoli staje się tradycją, że raz w roku Toruń Północny odżywa jako stacja pasażerska. Wszystko za sprawą Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu... {2013-09-22}   więcej




Toruń Północny w serwisie otoruniu.net...

A.P.M.M. Maronowie o linii Toruń - Czarnowo...

Ciekawostki...

Powrót - Świat na szynach...