Bocznice...


Aktualizacja:



Z roku na rok coraz więcej przedsiębiorstw rezygnuje z transportu kolejowego na rzecz drogowego. Pociąga to za sobą zamykanie, a często przedwczesną, zupełnie bezmyślną fizyczną likwidację wielu bocznic zakładowych. Podobnie jak w innych miastach, tak i w Toruniu liczba czynnych bocznic sukcesywnie maleje, a co jakiś czas spotyka się w różnych miejscach ekipy rozbiórkowe. Aktualny stan przedstawia tabela (współrzędne określają położenie danej bocznicy według planu Torunia wydanego przez Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im E. Romera). Czynne bocznice do bazy paliw w Olku i Elektrociepłowni Toruń, wykraczające poza granice administracyjne Torunia, są omówione osobno (patrz: Toruń Barbarka, Papowo Toruńskie).
Dziekuję Rafałowi Spychale za cenne informacje.


# lokalizacja współrzędne użytkownik połączenie z siecią PKP PLK S.A. status uwagi
1 ul. Kociewska - Hutowo - Las Papowski - ul. Twarda B14-15, C12-15, D12-13 Betor łącznica Grębocin Podg. - Katarzynka (linia nr 736); brak połączenia nieczynna do Betoru, dalej rozebrana foto
2 ul. Kozia - Las Barbarka - ul. Przysiecka - Szosa Bydgoska C5-7, D4-5, E4-5, F3-7, G6 Elektrociepłownia Toruń Zachód, Merinotex, Polchem, Towimor z linią nr 246 rozebrana (2007) foto
3 ul. Twarda - ul. Ceglana C15-17 Elektrociepłownia Toruń z linią nr 27 rozebrana foto
4 ul. Równinna - ul. Chrzanowskiego C14-16, D13-16 Elana, HurtoStal Toruń Wschodni używana sporadycznie foto
5 ul. Polna D9-10 Wojsko Polskie Toruń Północny nieprzejezdna foto
6 ul. Legionów D10 Toruńska Centrala Materiałów Budowlanych Toruń Północny przejezdna, nieużywana foto
7 ul. Polna - ul. Dworcowa - ul. Pod Dębową Górą - ul. Grudziądzka D12-13, E10-13 Bumar, młyn, Orlen, Spomasz Toruń Wschodni; brak połączenia (kozioł oporowy) rozebrana (lato '2003, odcinek do Bumaru wcześniej) foto
8 ul. Polna E9 Toruńskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Betonów Toruń Północny rozebrana (2004) foto
9 ul. Kaszubska E9, F9 (Ludowe) Wojsko Polskie Toruń Północny (zachowany odcinek szlaku do Czarnowa) nieczynna (ubytki toru) foto
10 Przedmieście Jakubskie E12-13, F12-13 Apator, Kopernik, Pacific, Tormięs Toruń Wschodni rozebrana foto
11 ul. Chrobrego F12 Polmos Toruń Wschodni przejezdna, nieużywana od 2009 r. foto
12 Bulwar Filadelfijski G11 port Toruń Miasto rozebrana (lata 70. XX w.) info
13 ul. Podgórska H12 PKP PLK, dawniej (Ludowe) Wojsko Polskie Toruń Główny używana sporadycznie foto
14 ul. Lipnowska I13-14 Zakład Ceramiki Budowlanej z linią nr 18 rozebrana  
15 ul. Gliniecka I14 Centrohurt z linią nr 18 rozebrana  


1a) Od lewej: łącznica, tor linii nr 207 (z pociągiem osobowym do Grudziądza SU45-131) i tor linii nr 246 {2002-03-12}


1b) Od lewej: tor do Torunia Północnego (linia nr 246), tor do Malborka (linia nr 207), wjazd na łącznicę z linii nr 207 {2002-03-12}


1c) To samo miejsce półtora roku później (widoczny brak zainteresowania Betoru łącznicą; z pociągiem towarowym SM42-186) {2003-10-20}


1d) Odcinek wykorzystywany kilka lat temu przez Betor {2003-09-24}


1e) Krótki nieczynny odcinek posiadający jeszcze szyny {2003-09-24}


1f) Resztki podkładów w Lesie Papowskim {2003-09-24}


1g) Miejsce dawnego połączenia z linią do Nasielska {2003-09-17}


2a) Początek bocznicy do Elektrociepłowni Toruń Zachód, Merinotexu, Polchemu i Towimoru (w lewo) {2001-03-27}


2b) SM42-985 z pociągiem zdawczym z Polchemu {2001-03-27}


2c) SM42-457 ze składem próżnych węglarek z Elektrociepłowni Toruń Zachód {2003-10-25}


2d) SM42-186 & SM42-457 ze składem ładownych węglarek do Elektrociepłowni Toruń Zachód {2003-10-27}


2e) Lokomotywka 410D-06 na terenie Polchemu {2005-05-24}


3a) Miejsce dawnego połączenia południowej bocznicy Elektrociepłowni Toruń z linią nr 27 {2003-09-17}


3b) Pozostałości po południowym systemie bocznic Elektrociepłowni Toruń {2003-09-17}


4a) SM42-2429 w oczekiwaniu na kolejne zadanie {2003-09-05}


4b) SM42-2467 opuszczająca teren Elany ze składem cystern {2003-09-04}


4c) System bocznic łączący Toruń Wschodni z Elaną, Hurtostalem i torem na Przedmieście Jakubskie; na manewrach SM42-569 {2003-09-24}


5) Początek bocznicy wojskowej (w lewo) {2004-05-06}


6a) Bocznica TCMB; na lewym torze widoczne platformy przed rozładunkiem {2003-10-08}


6b) Wagon Hbikks na terenie TCMB {2004-02-12}


6c) SM42-119 z czterema platformami zamówionymi przez TCMB {2004-04-23}


6d) Nowa brama i zmodernizowany magazyn TCMB {2005-03-30}


7a) Pominięty przez ekipę rozbiórkową krótki odcinek bocznicy do widocznego w oddali młyna {2003-09-23}


7b) Zarośnięta rampa z "pamiątkowymi" napisami {2003-09-23}


7c) Resztki torów bocznicy do młyna {2003-09-19}


7d) Bocznica do Orlenu i Spomaszu w trakcie likwidacji {2003-09-19}


7e) Odcinek przed bramą bazy Orlenu tuż przed rozbiórką {2003-09-19}


7f) Lokomotywka Ls60 (sprawna, w bardzo dobrym stanie) oczekująca na wyrok na terenie bazy Orlenu {2003-10-15}


8) Bocznica TPPB {2003-10-25}





9a-d) Ocalały odcinek toru dawnej linii do Czarnowa (widok w stronę Torunia Północnego) {2002-02-15 (a-c) / 2011-02-12 (d)}


9e) Kozioł oporowy kończący pokazany wyżej odcinek {2013-09-20}


10a) Pierwsze metry bocznicy na Przedmieście Jakubskie; w tle SU45-168 z pociągiem osobowym do Malborka {2003-09-24}


10b) Przepust przy ulicy Skłodowskiej-Curie {2003-09-24}


10c) Ostatnie dni skrzyżowania z torami tramwajowymi przy ulicy Skłodowskiej-Curie (likwidacja: 2003-10-16) {2003-09-24}


11a) SM42-458 ze składem cystern na bocznicy Polmosu {2003-03-10}


11b) Na pierwszym planie bocznica Polmosu, w tle SU45-178 ze składem 3 * Bdhpumn do Malborka {2003-08-25}


13) Stara rampa przy ulicy Podgórskiej {2003-09-16}




Ciekawostki...

Powrót - Świat na szynach...