Pożegnanie linii Rotterdam Hofplein - Den Haag CS w barwach NS...



Hemelvaartsdag, czyli Wniebowstąpienie, jest w Holandii dniem wolnym od pracy, spędzanym najczęściej w rodzinnym gronie. Na tegoroczne święto, przypadające na czwartek, 25 maja 2006 r., koleje NS przygotowały specjalną atrakcję. Przyciągnęła ona nie tylko miłośników kolei, ale całe rodziny, które żywo zainteresowały się możliwością nietypowego spędzenia uroczystego dnia. Kluczem do sukcesu w postaci tak wysokiej frekwencji było zapewne jedno "magiczne" słowo: gratis. Podobnie było zresztą trzy miesiące wcześniej w Toruniu podczas promocyjnych przejazdów szynobusu SA132.
1 października 1908 roku odjechał ze stacji Rotterdam Hofplein w kierunku Hagi pierwszy w Holandii pociąg elektryczny. Linia ta, prowadząca przez Berkel en Rodenrijs, Pijnacker i Leidschendam-Voorburg, dotrwała co prawda do obecnych czasów, niemniej jej okres świetności niewątpliwie przeminął. W ostatnich latach obsługiwana była zazwyczaj składami elektrycznymi typu "CityPendel" lub "Sprinter" z częstotliwością co 30 min, co na holenderskie warunki nie było żadną rewelacją. Podstawowym mankamentem tej linii był brak połączenia końcowego przystanku Rotterdam Hofplein z przebiegającą dosłownie kilka kroków dalej czterotorową magistralą pomiędzy Rotterdamem CS a Rotterdamem Blaak. Nic więc dziwnego, że stan ten nie dotrwał do setnej rocznicy istnienia połączenia "pod drutem" pod zarządem kolei NS. Ostatnie jednostki "CityPendel" / "Sprinter" pojechały na tej linii 3 czerwca 2006 r. Po trzymiesięcznej przerwie (z wzorowo zorganizowaną zastępczą komunikacją autobusową) przewozy przejął Randstad Rail, pierwszy w Holandii operator systemu lekkiej kolei na szeroką skalę. Pociągi będą niebawem dojeżdżały, ku uciesze pasażerów, do dworca Rotterdam CS. Pod opieką Randstad Rail znajdzie się też linia miejska oplatająca miejscowość Zoetermeer.
Na pożegnanie z linią Rotterdam Hofplein - Den Haag CS koleje NS zniosły w Hemelvaartsdag opłatę za przejazd i zwiększyły częstotliwość za sprawą dodatkowych pociągów. Największym zainteresowaniem cieszył się zabytkowy zespół elektryczny "Blokkendoos". Osoby, które nie dostały się do środka z powodu braku miejsc, miały do wyboru ciemnozielony elektryczny treinstel 766, czerwony spalinowy treinstel 113 (kursujący tylko do południa) oraz charakterystyczny dla holenderskich pociągów Intercity elektryczny zespół "Koploper" o numerze 4240, w nietypowej "sportowej" kolorystyce. Jakby tego było mało, w podziemnym dworcu Den Haag CS czekał museumtreinstel 273, we wnętrzu którego urządzono stoisko z materiałami informacyjnymi. Imprezę na pewno można określić jako bardzo udaną, skoro nawet słońce ukrywające się przez kilka dni za grubą warstwą chmur zdecydowało się po południu pomóc fotografom, których liczby ustalić chyba by się nie dało...
Vriendelijke groeten voor Hans Brouwer en Folkert Geurink.



Przebudowa torowiska {Pijnacker; 2006-05-13}




Ostatnie tygodnie pod zarządem NS: "CityPendel" nr 2007 i "Sprinter" nr 2954 {Pijnacker; 2006-05-13}


Budynek dworca {Pijnacker; 2006-05-13}




Jedna z ostatnich jednostek typu "CityPendel" nr 2024 na dość zaniedbanej stacji końcowej {Rotterdam Hofplein; 2006-05-23}


"Sprinter" nr 2965 {Pijnacker; 2006-05-25}



"CityPendel" nr 2013 i zabytkowy treinstel 113 {Berkel en Rodenrijs; 2006-05-25}


"Hondekop" nr 514 i "Koploper" nr 4240 {Pijnacker; 2006-05-25}


"Koploper" nr 4240 {Rotterdam Hofplein; 2006-05-25}


Budynek dworca {Berkel en Rodenrijs; 2006-05-25}


"Hondekop" nr 514 {Pijnacker; 2006-05-25}


"Koploper" nr 4240 {Pijnacker; 2006-05-25}


"Sprinter" nr 2980 {Pijnacker; 2006-05-25}



Zabytkowy "Blokkendoos" {Pijnacker; 2006-05-25}




Zabytkowy treinstel 766 {Pijnacker; 2006-05-25}




Zabytkowy treinstel 273 {Den Haag CS; 2006-05-25}


"CityPendel" nr 2006 {Den Haag CS; 2006-05-25}




Powrót - Świat na szynach...