Aktualizacja:
W 1892 roku w majątku rodziny Kleniewskich na Lubelszczyźnie uruchomiono transport buraków cukrowych z pól folwarcznych do pobliskiej cukrowni, układając drewniane tory i wykorzystując konne zaprzęgi. Ten dość prymitywny system rozwijano i unowocześniano, co dało początek Nadwiślańskiej Kolejce Wąskotorowej. Okres jej świetności przypadł na lata 60. XX wieku, głównie dzięki przewozom do cukrowni w Opolu Lubelskim i zakładu Predom EDA w Poniatowej. Przełom lat 80. i 90. przyniósł gwałtowny spadek przewozów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich, co oznaczało koniec regularnego funkcjonowania kolejki. Na szczęście w 2008 roku Powiat Opolski przejął od PKP jej majątek i dzięki dofinansowaniu unijnemu przeprowadził remont infrastruktury i taboru, tworząc lokalną atrakcję turystyczną.
Podczas wrześniowej wizyty w zachodniej części woj. lubelskiego (szczerze polecam nocleg i posiłki w Stacji Kultura) miałem okazję, w doborowym towarzystwie Żony i kuzyna Marka, poszwędać się z aparatem po stacjach w Karczmiskach i Poniatowej. Podczas spaceru w lesie znalazłem też pozostałości po bocznicy do "edy". Niestety w te dni nie kursowały żadne pociągi, a jedyną spotkaną lokomotywą była Lyd2-02 (nie licząc dwóch naprawianych w hali warsztatowej). Potraktuję to jednak jako zachętę do ponownego przyjazdu.
Kliknij na zdjęcie i przejdź do albumu...